Yhteystiedot

Pirkko Turpeinen-Saari
Vanha Hangontie 10, 10620 Tammisaari
044-2030031
pirkko.turpeinen40@kolumbus.fi

Uutiset

2.6.2008Nyt voitte osallistua ajatuksiini myös näiden kotisivujeni välityksellä. Toivon keskustelua ja palautetta.Lue lisää »28.7.2014Puolan ja USA:n osuus Itä-Ukrainan väkivallassaLue lisää »1.7.2008Eläkeläisillekin oikeus vapaaseen liikkuvuuteen EUssaLue lisää »

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Blogin arkisto

Yle ja yksityisetsivä Kalle Blomqvist

Lauantai 16.1.2016 klo 10:20 - Pirkko Turpeinen-Saari

Pari iltaa sitten Yle-uutisten toimittaja esiintyi kuin lapsuuteni seikkailukirjojen "Yksityisetsivä Kalle Blomqvist". Murrosikäinen Kalle tutki ja paljasti salaperäisiä rikoksia. Ylen toimittaja oli käyttänyt veronmaksajien rahoja yksityisiin tukimuksiin siitä, kuka oli tunkeutunut ulkoministeriön tiedostoihin. Keskeistä ei ollut se, että hän ei luonnollisestikaan voinut sanoa asiasta mitään varmaa. Sen sijaan hän saattoi käyttää "tutkimuksiaan" esitellessään uutisensa kuvituksessa Venäjän sotilasparaateja ja muuta "uhkaavaa" rekvisiittaa. Tutkimuksesta käteen jäi se tosiasia, että materiaalista tunnistettiin kaksi, jotka todennäköisesti puhuivat venäjää. Mitä sadat muut toimijat puhuivat?

Uutisesta tuli mieleen toinenkin esimerkki. Tähän päivään saakka parhaana esimerkkinä vakoilun kauheuksista on käytetty entisen DDR:n STASI:n vakoilua. Vielä viikko sitten näin HeSa:n kirjallisuusarvostelun, jossa STASI:n vakoilua käytettiin esimerkkinä vaikka olisi luullut, että tarjolla olisi nykyisin parempiakin vaihtoehtoja. STASI:n vakoilu oli fyysistä, konkreettista ja kaikki tiesivät siitä.

Samaan aikaan kun STASI vakoili julkisesti, Yhdysvallat, Iso-Britannia, Kanada, Australia ja Uusi-Seelanti vakoilivat Echelon satelliitin avulla kaikkea ja kaikkia ilman, että siitä media puhui mitään. Satelliitti paljasti esimerkiksi mitä Leonid Brezhnev puhui puhelimessa Kremlissä, puhumattakaan salaisista kauppaneuvotteluista, joista tiedot valuivat hyödyttämään Echelon-maiden viisikkoa.

Vaikka Yle näyttää pyrkivän selvittämään vakoilua, se ei ole pystynyt kertomaan suomalaisille mitä Ukrainassa tapahtuu. Yhdysvaltalainen the Nation-lehti kertoi tällä viikolla kuinka Yhdysvaltojen kongressi on antanut puolustusministeriön painostuksesta luvan rahoittaa Ukrainan äärioikeistolaista, fasistista Azovin pataljoonaa, jota yhdysvaltalaiset sotilashenkilöt ovat Daily Beastissa kirjoittaneiden toimittajien Will Cathcartin ja Joseph Epsteinin mukaan jo pitkään myös kouluttaneet. Yhdysvallat on antanut Ukrainalle 760 miljoonaa dollaria sotavarusteluun.

Fasistien tukeminen ei ole vierasta myöskään EU:lle. EU tuki Ukrainan nationalistien lisäksi Kroatian ultranationalisteja heidän suorittaessaan 1990-luvulla serbien etnisen puhdistuksen Krajinan alueelta. EU tuki Yhdysvaltojen rinnalla terroristeiksi luokittelemiaan Kosovon albaaneja ja kalifaattia rakentavia Bosnian jihadisteja koska Yhdysvallat halusi miehittää Balkanin. Vaikka EU:n NATO- maat pommittivat miehitystä vastustavia serbejä, EU sai rauhan Nobelin.

Ukrainan Azovin pataljoonan koulutuksesta ja rahoituksesta vaikeneminen osoittaa Yhdysvaltojen voimapolitiikan tulleen hyväksytyksi myös EU:ssa. Yhdysvaltojen ja NATO:n sotien seurausta ovat myös nyt nähtävät pakolaisvirrat. Sen sijaan, että kritiikki suunnattaisiin ongelman alkulähteeseen Yhdysvaltojen ja NATO:n sotiin, syyttävät sormet osoittavat pakolaisia.

Yle on uutisissaan ja ajankohtaisohjelmissaan kattavasti vaiennut pakolaisvirtojen syistä. Sen sijaan se keskittyy sosiaalipornoon. Jos sukupuolisesti kypsässä iässä olevia miehiä suljetaan vastaanottokeskusten painekattiloihin ilman seurustelumahdollisuutta ja fyysistä kanssakäymistä naisten kanssa, mitä voi odottaa? Seksuaalinen ahdistelu on mediaseksikästä.

Ylen suurin vaikeus on siinä, miten kääntää Yhdysvaltojen ja NATO:n sotapolitiikan ja maailmanvalloituksen kauhut Venäjän syyksi. Neuvostoliitto/Venäjä tuki siirtomaiden itsenäistymistä ja esimerkiksi Etelä-Afrikan vapautumista apartheidista 1990-luvulla. Yhdysvallat tuki apartheidia ja Mandelan pitämistä vankilassa. Kun Mandela kuitenkin oli vihdoin pakko vapauttaa Yhdysvaltojen terroristien listalta noin 10 vuotta sitten, tarvittiin runsaasti propagandaa peittämään tosiasiat.

Yle:n ongelmana on syvällisyyden, demokratian kunnioittamisen ja humanismin puute. Englanninkieltä taitavien kannattaa klikata tietokoneelta Russia Today kanavalle, valita LIVE- näppäin ja katsoa loistavia keskusteluohjelmia taitavien toimittajien ja hienojen humaanien asiantuntijoiden kanssa. Päinvastoin kuin Yle:llä haastateltavat ovat presidenttejä, Maailmanpankin ja YK:n korkeita virkamiehiä, henkilöitä, joille ihmisoikeudet, oikeudenmukaisuus ja yhteistyö ovat tärkeitä. Yhdysvalloille vihan lietsominen asekaupan voittojen ylläpitämiseksi johtaa tiedonvälityksen muokkaamiseen tukemaan tätä asennetta. RT:n Oksana Boykon Worlds Apart ohjelmat ja monet muut luovat humaanin  rentouttavan ilmapiirin, josta puuttuu ahdistava väkivallan ylläpitämistä edellyttävä Yle:n suppea todellisuus.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Yle:n propaganda, Venäjä-rasismi, Ukraina, USA ja Azovin pataljoona