Yhteystiedot

Pirkko Turpeinen-Saari
Vanha Hangontie 10, 10620 Tammisaari
044-2030031
pirkko.turpeinen40@kolumbus.fi

Uutiset

2.6.2008Nyt voitte osallistua ajatuksiini myös näiden kotisivujeni välityksellä. Toivon keskustelua ja palautetta.Lue lisää »28.7.2014Puolan ja USA:n osuus Itä-Ukrainan väkivallassaLue lisää »1.7.2008Eläkeläisillekin oikeus vapaaseen liikkuvuuteen EUssaLue lisää »

Pikakysely

Mitä pidät uusista kotisivuistamme?

Blogin arkisto

UPI:n johtajavalinta - myrsky vesilasissa

Perjantai 13.9.2019 klo 16:47 - Pirkko Turpeinen-Saari

Mediassa on kohistu ulkopoliittisen instituutin täpärästä johtajavalinnasta. EU- ja eurooppa -painotteinen Juha Jokela hävisi yhdellä äänellä kyberturvallisuutta ja USA-painotteista globaaliapolitiikkaa tutkimuksissaan painottavalle Mika Aaltolalle.

Tulos on kuitenkin yhdentekevä. Suomen korruptoituneessa järjestelmässä toimivat samat mekanismit kuin Yhdysvalloissa. Siellä senaattorit ja korkeat virkamiehet siirtyvät sujuvasti yksityisten yritysten, usein aseteollisuuden palvelukseen ja palaavat taas virkamiehiksi tai pankkiireiksi.

Meillä virtaus tapahtuu virkauran ja NATO:n välillä. Valtioneuvoston tiedottaja Markku Mantila, joka johti Venäjän vastaista hybridisotaa vuodesta 2014, siirtyi suoraan NATO:n palvelukseen Latviaan.

UPI:n johtaja Teija Tiilikainen vuorostaan siirtyy eduskunnan Ulkopoliittisen instituutin johtajan paikalta suoraan NATO:n Helsingissä sijaitsevan hybridikeskuksen johtajaksi.

Kun tarkastelemme eduskunnalle ja kansalle ulkopoliittista asiantuntemusta jakavaa UPI:a, lienee yhdentekevää kuka sitä johtaa. Hän ei muuta NATO:n hybridikeskukselle alisteista linjaa.

Jos katsoo UPI:n hallitusta, voi sanoa, että Suomen puolueet eivät pidä tärkeänä, mitä ulkopoliittisessa tutkimuksessa tapahtuu. Puolueet eivät muutamaa poikkeuksta lukuunottamatta valitse erityisiä ulkopoliittisia osaajia hallitukseen. Vasemmistoliiton SM-tason nyrkkeilijä ja rakennusliiton luottamusmies Varkaudesta valvoo instituutin tieteellisen tutkimuksen tasoa.

Instituutin neuvottelukunta on yhtä kirjava.

Instituutilla on oma kansainvälisistä tutkijoista koostuva tieteellinen neuvosto, jossa on kolme brittiä, yksi yhdysvaltalainen, norjalainen,eestiläinen, ruotsalainen ja saksalainen.

Tuo saksalainen on mielenkiintoinen valinta ja heijastelee, kuka sitten ehdotukset tekeekin, erinomaisella tavalla tavoiteltavaa ulkopoliittista ideologiaa. Saksalainen tutkija on Volker Perthes, joka on keskeisen saksalaisen tutkimuslaitoksen johtaja. Mikä mielenkiintoisinta, hän on jo 20 vuoden ajan suunnitellut yhdessä yhdysvaltalaisen Jeffrey Feltmanin kanssa Syyrian valtion kaatamista, perustuslain kumoamista, parlamentin lakkauttamista ja vallan siirtämistä sekulaariselta nykyhallinnolta jihadia ohjenuoranaan pitävälle muslimiveljeskunnalle. Hän oli esittelemässä suunnitelmaansa mm. Bilderberg -ryhmässä jo vuonna 2008.

Tieteellisessä neuvostossa on yksi venäläinen, joka on varmuudella uskollinen NATO-linjalle. Hän edustaa Moskovan amerikkalaisperäistä Carnegie- instituuttia ja hänellä on sidoksia niin Gaidariin kuin Chubaisiin, jotka molemmat  edesauttoivat Yhdysvaltojen suorittamaa  Neuvostoliiton kansallisvarallisuuden ryöstöä, yritysten yksityistämistä ja kansantalouden rappiota. Lisäksi hän on toiminut mm oppositio - lehti Novaja Gazetan päätoimittajana.

Entä sitten ulkopoliittisen instituutin tutkijoiden lausunnot mediassa?

En ole kuullut tai nähnyt UPI:lta yhtäkään objektiivista prosessikuvausta Lähi-Idän kriiseistä tekijöineen, en Ukrainan vallankaappauksesta tekijöineen ja taustavaikuttajineen puhumattakaan Neuvostoliiton, Puolan tai Jugoslavian hajottamisen tekijöistä. Katolisen kirkon rooli on vaiettu. Yhdysvaltojen, Iso-Britannian, Ranskan ja Saksan harrastama jihadistien käyttö Bosniassa, Kosovossa ja Tsetseniassa sotilaallisen ja taloudellisen vallan saavuttamiseksi ja demokratian murskaamiseksi - täydellinen hiljaisuus niistäkin.

Edellisessä blogissani olen kuvannut tuota jihadistien palkka-armeijoiden käyttöä Syyriassa.

Tämäkö UPI auttaa eduskuntaa "tieteellisen" näkemyksen saamiseksi globaaleista konflikteista? Tämäkö on se ulkopolitiikan taso, jolla puolueet vasemmistosta oikeistoon haluavat Suomen toimivan?Tälläkö valistuksella Suomen kansan rahoittama Yle jakaa ulkopoliittisia viisauksiaan?

Toden totta. Tässä tilanteessa on yhdentekevää, kuka UPIa johtaa. Ulkopoliittisessa tutkimuksessa ja sen tulosten jakamisessa tarvitaan täydellinen uudelleen arviointi.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: UPI, Aaltola, Jokela, NATO:n hybridikeskus, ulkopolitiikka

Uutispäivä

Perjantai 6.9.2019 klo 15:46 - Pirkko Turpeinen-Saari

Yle:n dokumenttiosiossa nähtiin eilen kuvaus Israelin pääministeri Netanjahusta ja Israelin politiikasta ylipäänsä.

Netanjahun toteuttama Israelin amerikkalaistaminen oli hätkähdyttävintä. Hyvinvointivaltio lakkautettiin ja amerikkalaiset yritykset saivat vallan.

Hätkähdyttävää tuo prosessi oli siksi, että Suomen pääministeri Juha Sipilä adjutanttinsa Anne Bernerin kanssa yritti täsmälleen samaa. Kuinka lähellä vaaleissa olikaan se vaara, että Sipilä yhdessä kokoomuksen kanssa ja Yle:n tuella olisi jatkanut lopulliseen tavoitteeseensa asti.

Kuvaus siitä kuinka Netanjahu markkinoitiin israelilaisille yhdysvaltalaisten markkinamiesten toimesta oli havainnollista. Palestiinalaisiin isketty terroristileima ja muualta muuttaneiden juutalaisten palestiinalaisalueille rakennettujen siirtokuntien hyväksyminen ja laillistaminen tuli sivulauseissa selväksi. Vihan, vastakkainasettelun ja mielivallan yhteiskunta tuli USA:n rahamaailman, ei välttämättä koko poliittisen sektorin tuella toteutettua.

9/11 jälkeen Yhdysvaltojen vähäinenkin demokratia hävisi oligarkkien, aseteollisuuden ja pankkiirien hyväksi.Patriot lait purkivat demokratian.

Sama tapahtui Ranskassa hyvin suunniteltujenn terrori-iskujen jälkeen, jolloin presidentti Hollande saattoi voimaan hätätilalait. Ne ovat edelleen voimassa. Ranskan osus terroristien käyttämisessä Syyrian sodassa on Yle:ssä vaiettu. 

Niin USA:ssa kuin Ranskassa valta on siirtynyt "turvallisuuselimille" parlamentin ulkopuolelle samalla tavoin kuin Suomessa tiedonvälityksen valvonta on siirtynyt NATO:a myötäilevälle Mediapoolille, jota hallinnoivat turvallisuuskomiteaan kuuluvat kansliapäälliköt ja muut virkamiehet eivät demokraattisesti valitut poliitikot.

Yle:n 20.30 uutiset antivat deja-vu tunteen. Jouko Jokinen, Yle:n uutis- ja ajankohtaisohjelmien päällikkö tarjosi 2 uutista, jotka näyttivät, tuntuivat ja haisivat suoraan NATO:n hybrikeskusken ja NATO:n sylttytehtaalta kotoisin oleviksi tarinoiksi.

Yle kertoi Ukrainan ja Venäjän vankienvaidossa olevasta henkilöstä, jonka Yle kertoo olevan epäiltynä osallisuudesta malesialaiskoneen alasampumiseen.

Yle siis muistuttaa vuosia toistamastaan hypoteesista kapinallisten osuudesta alasampumiseen. Hypoteesia ei mikään juridinen taho ole osoittanut oikeaksi. Malesialaiskoneen tuhon tutkinnassa on useita aukkoja. Kiovan hallitus ei päästänyt tutkijoita paikalle. Siminnäkijöitä ei haluttu kuulla. Lennonjohdon äänitteitä ei ole saatavilla. Valtioihin, jotka kuuluivat tutkintakomiteaan kuului pääepäilty eli Ukraina, jolla oli veto-oikeus tuloksiin.

Milloin on väkivaltarikollinen päässyt itse tuomitsemaan itseään?

Toinen uutinen, joka edellisen tavoin aiheutti deja-vu-kokemuksen, oli Saksassa tapahtunut tsetseenialais-peräisen henkilön murha kadulla keskellä päivää. Tekijä oli uutisen mukaan heittänyt irtopartansa ja paljastunut Yle:n arvion mukaan KGB:n agentiksi. Yle oli tehnyt asiasta mittavan uutisen ja pahoitteli, kun Saksan hallitus ei ole kommentoinut asiaa. Yle muistutti, että presidentti Putin on joskus ilmoittanut Venäjällä olevan oikeus murhata ihmisiä myös rajojensa ulkopuolella.

Näin Yle suoritti rikostutkinnan ja antoi tuomion heti tapahtumapäivänä a'la Scripal. Oikeusvaltio ja vastuullinen journalismi ovat kunniassaan.

Tällä ja edellisellä uutisella ei näyttänyt olevan muuta tarkoitusta kuin antaa panos Venäjän vastaiseen hybridisotaan.

Miksi deja-vu kokemus? Siksi, että jo Jugoslavian hajottamissodista lähtien 1990-luvulla mediaa on käytetty CIA:n ja NATO-maiden propagandan mukaisen maailmankuvan luomiseen. CIA:n entinen työntekijä Robert Baer on kirjoissaan kertonut kuinka muun muassa hänellä oli miljoonia dollareita käytössään vastakkainasettelujen kärjistämiseen. Hän kertoo kuinka CIA kirjoitti valmiiksi uutisia, joita uutistenlukija pahaa aavistamatta luki.

Eilen hätkähdin siksi, että Jokinen oli ujuttanut kokonaista kaksi tällaista suoranaista propagandauutista kuten valkokypärät tai uiguuri/tsetseenitaistelijat. Valkokypärät näyttelevät NATO:n palveluksesa "pelastusoperaatioitaan" ja suorittavat kaasuiskuja provokaationa, jotta heidät palkkanneet Britannia, Ranska tai USA voi "kostoksi" ampua ohjuksia. NATO-maat käyttävät tsetseenejä ja uiguureita palkkasotureinaan. Siksi propaganda tarvitsee heitä uhreina.

Kolmanneksi tietoomme tuli presidentti Niinistön pitämä puhe käsityksistään EU:n tulevaisuudesta. Hän suositteli EU:lle Suomen mallia, jossa oma vahva puolustus estää vihollista (Venäjää) yrittämästäkään Suomeen. Sitten hän kehaisi olleensa ensimmäisenä tuomitsemassa Venäjän Krimin valtauksen.

Presidentti Niinistö haluaa toistaa luonnehdintaansa "Krimin valtauksesta" sen sijaan että puhuisi Krimin jälleen yhdistämisestä. Hän ei myöskään sanallakaan mainitse Yhdysvaltojen ja EU:n yhdessä toteuttamaa Ukrainan vallankaappausta tarkka-ampujien ja fasistien toimesta. Vallankaappausta edeltänyttä epäonnistunutta EU:n lähentymissopimusta oli suomalainen komissaari Olli Rehn ollut valmistelemassa.Venäjän ansiosta fasistinen väkivalta ei levinnyt Krimille.

Presidentti Niinistön luonnehtima Krim leijuu ikäänkuin omassa erillisessä todellisuudessaan, joka ei olisi osa prosessia. Todella postmodernia!

Eilinen päivä muodosti mielessäni käännekohdan Yle-uutisten tasossa. Se notkahti puhtaasti CIA/NATO:n Venäjä-vastaisen hybridisodan kategoriaan.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Yle, NATO:n hybridikeskus, Netanjahu, tsetseenit, Malesialaiskone,

Mistä USA/EU/NATO-hybridikeskus haluaa mediamme nyt vaikenevan?

Torstai 6.6.2019 klo 13:30 - Pirkko Turpeinen-Saari

Eilinen ja tämä päivä olivat taas oppitunteja siitä miten NATO:n hybridikeskus hallitsee valtiollisesti sensuroitua mediaamme.

Suomen valtiollisella NATO-riippuvaisella sensuurilla eli Mediapoolilla on sisältötyöryhmä, joka arvattavasti sopii siitä mitä valtamediassa käsitellään.

Katsottuani eilen kansainvälisltä kanavilta uutisia, istahdin katsomaan Yle:n pääuutislähetystä klo 20.30. Muualla pääuutinen oli Kiinan presidentti Xi:n valtiovierailu Moskovaan ja neuvottelut mitä moninaisimmista molempia maita kiinnostavista asioista myös strategisista asioista. Eräs kiinnostavimpia yksityiskohtia oli se, että nämä kaksi suurvaltaa ovat siirtymässä käymään keskinäistä kauppaa kansallisilla valuutoilla dollarin sijaan.

Ehkä näin psykiatrina miellyttävintä oli havaita Kiinan ja Venäjän johtajien lämmin henkilökohtainen ystävyys, jonka presidentti Xi on jo useammassa yhteydessä ilmaissut.

Lisäksi presidentti Xi tulee osallistumaan valtavaan Pietarissa pidettävään bisnesfoorumiin.Forumissa etsitään yhteistyötä ja sitä, että kaikki voisivat hyötyä siitä.

Olin pudota tuolistani havaitessani, että Mediapooli on päättänyt vaieta tästä suurvaltatapaamisesta. Sen sijaan Yle suitsutti melko yhdentekevää markkinahenkistä Normandian maihinnousun vuosipäivää, johon presidentti Putin, todellisen natsismin selättäjä  valtion Venäjän presidentti, oli jätetty kutsumatta.

Normandian maihinnousun vuosipäivää värittivät herttuatar Meganin ja presidentti Trumpin keskinäinen nokittelu, samoin Lontoon pormestarin kielteinen asenne Trumpiin. Diilit, nokittelu, taloudellinen vallankäytö ja nurjamielisyys ovat vallalla länsiliittoutuneiden piirissä.Kuka parhaiten kiristäisi Kuubaa, Yhdysvallat vai Kanada. Yhdysvaltalaisia kielletään taas jatkamasta kulttuurisia ryhmämatkoja Kuubaan.

Valtiollisen sensuurin kattavuus ilmeni tänään. Mistään Suomen tiedotusvälineestä ei saanut tietoa presidentti Xi:n valtiovierailusta Venäjälle. Helsingin Sanomat, jota on velvollisuus lukea, ei mainitse asiasta sanaakaan. Myös Iltalehti vaikeni. Urhea toimittajamieheni selasi koko Suomen median nettiarsenaalin – ei mitään.

Päivän uutistarjonnan myönteinen asia oli tasavaltamme uusi hallitus. Antti Rinne ansaitsee lämpimän kiitoksen suuresta itse asissa koko NATO:n Mediapoolia uhmaten tehdystä työstä.

SDP on tehnyt pitkäjänteistä vuosia kestänyttä valmistelutyötä ja ansaitsee nyt saavuttamansa hallitusvallan. Mediapooli teki kaikkensa estääkseen Rinteen pääsyn valtaan. Viimeiset viikot ennen vaaleja se nosti perussuomalaisia ja kokoomusta röyhkeästi. Yle:n valitsemat kuvakulmat Antti Rinteestä olivat ilmiasultaan negatiivisia. 

Ministerivalinnat osoittavat kunkin puolueen pyrkineen ihmisiä huomioonottavaan henkilögalleriaan. Militarismi ja avoin russofobia näyttävät laimentuneen. Silti koko hallituksella on nyt yhteinen vastustaja: valtiollinen NATO:n hybridikeskusta palveleva mediasensuuri.

Mikäli hallitus pyrkii sensuurista vapaaseen totuudelliseen tiedottamiseen sen tulisi irrottaa Yle Mediapoolista. Yle:n ajankohtaislähetykset ja uutiset eivät voi olla totuudenmukaisia niin kauan kun se kuuluu valtiolliseen sensuroituun kartelliin. Yle:n uutisten ja ajankohtaislähetysten päätoimittaja Jouko Jokinen ilmoitti ylpeänä päättäneensä, että vaalikeskusteluissa ei käsitellä ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa. Tällainen ei voi demokratiaksi itseään kutsuvassa maassa jatkua.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: valtiollinen sensuuri, NATO:n hybridikeskus, uutispimennys, Kiinan presidentti,

Kun mikään ei riitä

Sunnuntai 26.5.2019 klo 14:15 - Pirkko Turpeinen-Saari

 Liikutuksen kyynel silmäkulmassa luin Otava –konserniin kuuluvan Suomen kuvalehden toimittajan Matti Simulan pakinaa omasta persoonastani. Valheiden ja puolitotuuksien lomaan hän oli sirotellut asiayhteydestään irrotettuja virkkeen osia blogeistani saadakseen kohteestaan haluamansa kauhukuvan. Ne puolitoista miljoonaa kansalaista, jotka jo ovat lukeneet blogejani eivät Simulan valheita niele. Luovuuden ja inhimillisen kasvun viesti ei sammu.

 

Otava –konserni on osa Suomen valtion mediasensuurikoneistoa. Sen arvot edustavat sotilaallisen ja taloudellisen väkivallan ylivaltaa kansojen välisissä suhteissa. Historiallisesti Otava konserni kunnostautui Mannerheimin nostamisessa jalustalleen ja viimeiseen saakka hänen keskitysleireistään vaikenemisessa aina tähän päivään saakka.

 

Otava –konserni on osa Suomen valtion turvallisuuskomitean ylläpitämää median kartellia nimeltä Mediapooli. Turvallisuuskomiteaan kuuluvat kaikki eri ministeriöiden kansliapäälliköt tasavallan presidentin kansliapäällikkö mukaan luettuna. Turvallisuuskomitean huoltovarmuuskeskus rahoittaa Mediapoolia, johon kuuluvat sanomalehtien lisäksi Yleisradio ja MTV.

 

Mediapoolin puheenjohtaja ja sen hallituksen puheenjohtaja tulevat Otava-konsernista. Heidän oman ilmoituksensa mukaan Mediapooli tekee tiivistä yhteistyötä USA:n ja NATO-EU:n ja NATO:n Suomeen kutsutun venäjä- vastaista hybridisotaa käyvän hybridikeskuksen kanssa. Eduskunnan ulkopoliittisen instituutin työntekijä Hanna Smith siirtyi NATO:n hybridikeskuksen johtajaksi. Keskus on Suomen lainsäädännön tavoittamattomissa.

 

Kuuntelin luottamuksellisessa kokouksessa Ulkopoliittisen instituutin edustajan puheenvuoroa Brexitistä. Hän tuntui pitävän Euroopan puolueettomia maita kielteisellä tavalla poikkeavina. Jos ulkopoliittisen instituutin näkemys puolueettomuudesta näyttäytyy negatiivisena poikkeavuutena, minkälaista tukea kansanedustajat saavatkaan rahoittamaltaan tutkimuslaitokselta.

 

Tänään 26.5.2019 toinen Mediapooli-kartellin osa, Helsingin Sanomat otsikoi: ”Supolla ei ole havaintoja vaalivaikuttamisesta”. Lehti kertoo kysyneensä vaalivaikuttamisesta myös kolmelta (nimettömältä) suomalaisviranomaiselta, kahdelta (nimettömältä) EU - rahoitteiselta organisaatiolta, sekä elinkeinoelämän ja viranomaisten yhteistyöjärjestöltä Mediapoolilta (siis itseltään).

 

Helsingin Sanomat puhuu vain Venäjän mahdollisesta vaalivaikuttamisesta. Asioita tarkasteleva kansalainen näkee päivittäin Yhdysvaltojen ja NATO-maiden vaalivaikuttamista. NATO :n vaikuttamisverkostoon kuuluva Yleisradion toimittaja saa laajasti myönteistä julkisuutta, kun taas hänen arvostelijansa haastetaan oikeuteen. NATO: n hybridikeskuksen tarkoituksena onkin vaikuttaa vaaleihin ja suomalaiseen yhteiskuntaan, jotta Suomen kansa muuttuisi myönteiseksi NATOa ja sitä tukevia puolueita kohtaan. Presidentti Trump myönsi joulukuussa tukun rahaa keskuksen toimintaan.

 

Jokainen puolue, joka julistaa kriittisyyttä Venäjää kohtaan ja myönteisyyttä NATOa kohtaan saa Mediapoolin tuen. Siten kokoomus, rkp ja perussuomalaisten puheenjohtaja Halla-aho esitetään propagandaan koulutettujen Mediapoolin toimittajien kannustamina myönteisessä valossa. USA:n ja NATO-maiden sodat, talouspakotteet ja kansainvälisten lakien rikkomukset unohdetaan. Objektiivisella totuudella ei ole merkitystä.

 

On huvittavaa, että Otava –konserni kokee itsensä heikoksi kaikesta tästä Yhdysvaltojen militarismista, ja taloudellisesta- ja propagandatuesta huolimatta. Sille ei riitä, että se sensuroi kirjatuotannon ja muun mediatuotantonsa NATO-hybridikeskuksen kanssa yhteensopivaksi.

 

Juuri ilmestyneen Marek Fieldsin teoksen ”Lännestä tuulee. Britannian ja Yhdysvaltojen propaganda kylmän sodan Suomessa” mukaan Yhdysvaltojen ja Iso-Britannian tärkeimmät yhteistyökumppanit länsipropagandassa olivat Helsingin Sanomat ja sosialidemokraattinen Tannerilainen puolue.

 

Helsingin Sanomien rinnalle propagandan mahdissa on noussut verovaroilla kustannettu Yle. NATO-puolue kokoomuksen ja äärimmäisen uusliberaalin lähes epäinhimilliseksi muuttuneen keskustan puheenjohtajan toimesta läntinen propaganda on jalostettu totaaliseksi sensuuriksi, jonka todellisuutta on lähdetty paitsi Ylen, myös pääministerin toimiston toimesta levittämään kansalaisjärjestöihin.

 

Sosialidemokraattisen puolueen rooli tulee olemaan seuraavina vuosina keskeinen. Osa sen johtavista poliitikoista on tervehtinyt ilolla USA/EU/NATO-hybridikeskuksen tuloa Helsinkiin. Samoin osa on indoktrinoitu ylikansallisen pääoman etua palvelevan Bilderberg- ryhmän ideologiaan. Toisaalta puolueessa on myös liittoutumattomuuden kannattajia.

 

Suomen Kuvalehden kouristuksenomainen pakina näyttää tarkoitetun iskuksi Paavo Väyrystä, Suomen viimeistä todellista valtiomiestä vastaan. Paavo Väyrynen on aatteellinen Suomen itsenäisyyden, puolueettomuuden ja hyvien naapuruussuhteiden kannattaja aikana, jolloin muut puolueet luopuvat totuudesta ja purjehtivat ylikansallisen sotateollisuuden talouden näennäisessä  myötätuulessa.

 

 

 

 

 

 

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Suomen Kuvalehti, valtiollinen media sensuuri, henkinen väkivalta, NATO:n hybridikeskus

Ensimmäiset NATO-eduskuntavaalit

Sunnuntai 31.3.2019 klo 13:57 - Pirkko Turpeinen-Saari

Koemme nyt ensimmäisten NATO-vaalien vaalinalusaikaa. Kaksi vuotta sitten Helsinkiin perustettu USA/NATO-EU:n hybridikeskus on ehtinyt toimia presidentinvaaleissa, mutta eduskuntavaaleissa näemme sen vaikutuksen ensimmäistä kertaa.

Ylikansallisen pääoman etujen laajentaminen edellyttää varmuutta siitä, että laajentamista estävät voimat eivät pääse eduskuntaan. Yhdysvallat toimii ylikansallisen pääoman etujen toteutumisen hegemonisena johtajana.

Kuten aikaisemmissa blogeissani olen kuvannut tuo hegemonia henkilöityi Yhdysvaltojen presidentti George H.W.Bushiin ja miljardööri George Sorokseen. Heidän johdollaan tapahtuivat sosialististen maiden Puolan ja Venäjän ryöstöt sekä Jugoslavian hajottaminen ja sotilaallinen ja taloudellinen haltuunotto NATO- pommitusten ja NATO-propagandan avulla.

Tuon hegemonian luomisen alkutahtien jälkeen Yhdysvaltojen sotilaalliseen ja propagandaan perustuvaan toimintaan perustuvat kaappaukset ovat jatkuneet epäonnistuneina värivallankumouksina Lähi-Idässä, Libyan pommituksina ja Syyrian jihadistien rahoittamisena ja kouluttamisena. Ukrainan vallankaappaus oli myöskin huolellisesti valmisteltu ja rahoitettu, mutta Venäjä ei alistunut Jugoslavian kohtaloon.

Presidentinvaaleissa vuosi sitten Paavo Väyrynen oli ainoa ehdokas, joka kyseenalaisti NATO:n vallan Suomessa. Hän kyseenalaisti kansan selän takana solmitun NATO:n isäntämaasopimuksen, jota ei käsitelty eduskunnassa kuten Ruotsi teki. Ruotsi asetti myös ehtoja. Ydinaseita ei saisi tuoda Ruotsin maaperälle. Yleisradion hybridisotaan koulutetut toimittajat välttivät kaikin keinoin ottamasta isäntämaasopimusta käsittelyyn.

Kaappaukset tarvitsevat sotilaallisen selkärangan. Koska suomalaiset eivät kannata NATO:oon liittymistä, heidän mielensä tulee muuttaa NATO-myönteiseksi. Tätä varten Sipilän, Orpon ja Bernerin markkinahallitus perusti mediapoolin. Se on julkisesti sitoutunut sopeuttamaan tiedotuksen yhteensopivaksi NATO:n hybridikeskuksen kanssa. 

Ensimmäinen askel Suomen tiedonvälityksen ja NATO:n hybridikeskuksen integroinnissa oli Stubbin monipuoluehallituksen toteuttama 100 toimittajan ja viranhaltijan lähettäminen Harvardin yliopistoon Yhdysvaltoihin opiskelemaan Venäjä-vastaista hybridisotaa. Otsikkona tietenkin oli "Venäjän hybridiuhka".Tuon joukon lähettäjä, valtioneuvoston tiedottaja Markku Mantlla on jo siirtynyt NATO:n palvelukseen Baltiaan.

Mediapoolia rahoittaa valtion turvallisuuskomitean alainen huoltovarmuuskeskus. Turvallisuuskomitean puheenjohtaja on puolustusministeriön kansliapäällikkö Jukka Juusti, varapuheenjohtajanaan valtiosihteeri Paula Lehtomäki. Jäseninä ovat tasavallan presidentin kanslian kansliapäällikkö Jukka Siukosaari, ulkoministeriön valtiosihteeri Matti Anttonen, oikeusministeriön kansliapäällikkö Pekka Timonen, sisäministeriön kansliapäällikkö Ilkka Salmi, valtiovarainministeriön valtiosihteeri Martti Hetemäki, opetus- ja kulttuuriministeriön kansliapäällikkö Anita Lehikoinen, maa- ja metsätalousministeriön kansliapäällikkö Jaana Husu-Kallio, liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikkö Harri Pursiainen, työ- ja elinkeinoministeriön kansliapäällikkö Jari Gustafsson, sosiaali- ja terveysministeriön kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee, ympäristöministeriön kansliapäällikkö Hannele Pokka, sisäministeriön pelastusylijohtaja Kimmo Kohvakka, poliisihallituksen poliisiylijohtaja Seppo Kolehmainen, puolustusvoimien pääesikunnan päällikkö kenraaliluutnantti Timo Kivinen, rajavartiolaitoksen päällikkö, kenraaliluutnantti Ilkka Laitinen, tullin pääjohtaja sekä huoltovarmuuskeskuksen toimitusjohtaja Raimo Luoma.

Tasavallan presidentti on nyt astunut esiin ihmettelemään miksi eduskuntavaaliohjelmissa ei ole puhuttu lainkaan ulko- ja turvallisuuspolitiikasta. Eihän tämä voi olla presidentille yllätys. Ei kai hän ole niin ulkona siitä, mitä Suomen hallitukset suunnittelevat yhdessä NATO:n hybridikeskuksen kanssa, päätellen siitä, että hänen oma kansliapäällikkönsä on turvallisuuskomitean jäsen.

Suomen kansa ei osoittanut hyväksyvänsä KELA -uudistusta, taksi -uudistusta, raiteiden myymistä, terveyspalvelujen siirtämistä ylikansallisille yrityksille veroeurojen siirtämiseksi ulkomaisille sijoittajille, työttömien perheiden lasten jättämistä päiväkotien ulkopuolelle.

Koska mediapooliin kuuluvat niin vasemmisto- kuin yksityistä pääomaa tukeva media sekä kustannustalot, ei Yleisradion vaalikeskusteluihin hyväksymissä puolueissa ole näkynyt minkäänlaista säröä suhteessa NATO:oon. NATO:sta ei ole puhuttu minkään puolueen Yle:n puolue-esittelyissä sanaakaan.

Mediapooli on ottanut opikseen siitä, mitä hämmennystä kansalaisissa saattaisi aiheuttaa se, että joku puhuisi totta vaalitenteissä kuten presidentinvaalien aivan loppusuoralla oli päästä tapahtumaan.

Yleisradion uutis- ja ajankohtaistoimituksen päällikkö Jouko Jokinen on ottanut ohjat tiukasti käteen. Paavo Väyrysen Seitsemän tähden liike on jätettävä kullekin eduskuntapuolueen puheenjohtajalle varattujen vaaliohjelmien ulkopuolelle. Näin hän on diktatoorisesti päättänyt.

Mielipidetiedustelut ovat osoittaneet sosialidemokraattisen puolueen olevan suosituin puolue. Se tuntuu loogiselta. Vasemmistopuolueet ja mediassa sivuuntyönnetty Seitsemän tähden liike ovat johdonmukaisesti vastustaneet Sipilän hallituksen markkinaliberaalia toimintaa.

Nyt mediapoolille on tullut kiire. Sillä on sisältötyöryhmä, joka koordinoi aihepiirejä, joilla markkinat ja NATO saataisiin sittenkin nousuun.

Media on alkanut nostaa kokoomusta ja perussuomalaisia, joista molemmat kannattavat NATO:a ja ainakin perussuomalaisten puheenjohtaja on ainoana suomalaisena puolueena pitänyt Venäjää vihollisena, mikä kanta luonnollisesti tyydyttää NATO:a.

Helsingin Sanomien missikilpailujen kaltaisessa "suosituin pääministeriksi" -kilpailussa kokoomuksen puheenjohtaja Orpo pärjäsi hyvin. Sosialidemokraattien Antti Rinnettä kuvataan toistuvasti kielteisemmin.

Perussuomalaisten puheenjohtaja Halla- ahon vaalitentissä Ylessä väläytettiin lyhyesti   viestiä: "Hän ihailee Väinö Tanneria". Toisin sanoen tarkoituksena oli viestittää: kaikki oikeistodemarit siirtykää perussuomalaisiin.

Libanonin sodan aikana Israel käytti runsaasti subliminaalisia, lähes havaitsemisen ulkopuolella toimivia tietoiskuja, vastapuolen eli Libanonin TV:ssä. Yle ei näytä jäävän paljoa jälkeen.

Helsingin Sanomien 31.3.2019 sunnuntain lukupaketti ei kaihtanut perussuomalaisten markkinointia. NATO-myönteisyys ja Venäjä-kielteisyys yhdistävät NATO-mediapoolia ja perussuomalaisia.

Kokoomus ja RKP kannattavat NATO:on liittymistä. Kokoomuksen takana on raha. Valtavat mainosbussit, kivitalon kokoiset julisteet, Narinkkatorin videomainosten vyöry. Koko media välittää maksettua kokoomuksen sanomaa.

Media nostaa Ylessä veronmaksajien varoilla rinnalle vielä vuosi sitten Halla-ahon vuoksi hyljeksittyä puoluetta koska niin NATO-media kuin kokoomus ovat havainneet, että nostamalla kokoomus ja perussuomalaiset hallitukseen saamme sittenkin oikeistohallituksen kokoomuksen, RKP:n, perussuomalaisten ja keskustan varaan.

Viimeiset viikot mediapoolin tehtävänä on iskeä Väyrysen Seitsemän tähden liikettä, Vasemmistoliittoa ja demareita. Kansalla olisi valta estää se, mikäli tietoa olisi riittävästi. Stubbin lupaus Suomen liittymisestä NATO:on on vaarallisen lähellä.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: NATO:n hybridikeskus, eduskuntavaalit, Ylen Väyrysboikotti, Jouko Jokinen, Mediapoolin diktatuuri

Voiko Yle:n uutisiin ja ajankohtaisohjelmiin luottaa?

Sunnuntai 13.1.2019 klo 14:57 - Pirkko Turpeinen-Saari

Voiko Yle:n uutisiin ja ajankohtaisohjelmiin luottaa? Vievätkö sidonaisuudet pohjan pois luotettavlta vaaliohjelmilta?

Jyrki Kataisen johtama hallitus aloitti virkamiesten ja toimittajien kouluttamisen venäjävastaiseen hybridisotaan keväällä 2014. Alexander Stubbin tultua kesällä pääministeriksi, hän, puolustusministeri ja ulkoministeri, yhteistyössä presidentti Niinistön kanssa solmi vuonna 2014 NATO:n isäntämaasopimuksen eduskunnan ja kansan selän takana.

Alexander Stubb on luvannut Yhdysvalloille, että Suomi liittyy NATO:on. Venäjävastaisen ja USA-myönteisen viitekehyksensä perusteella hän väitti vuonna 2008 Venäjän hyökänneen Georgiaan kun tosiasiassa USA:n tukema presidentti Saakashvili hyökkäsi venäläisten rauhanturvaajien kimppuun Etelä-Ossetiassa.

Kokoomus on ainoa puolue, joka on selkeästi ja johdonmukaisesti liputtanut Suomen NATO:on liittymisen puolesta.

Puolustusvoimat on yhdessä Helsinkiin perustetun NATO:n hybridikeskuksen, Ulkopoliittisen istituutin ja Mediapoolin kanssa luonut kansanedustajista, virkamiehistä ja asiantuntijoista militarismiin myönteisesti suhtautuvan yhteisön. Sen julkisanottuna sitoumuksena on myönteinen suhtautuminen NATO:on. Valtiovalta – ei kansa – on sitoutunut edellämainittuun yhteisöön Huoltovarmuuskeskuksen kautta. Muu kuin NATO-myönteinen esiintyminen olisi näin ollen vaarallista Suomen kansalliselle turvallisuudelle.

On hätkähdyttävää havaita keitä istuu Ulkopoliittista instituuttia valvovissa elimissä joko asiantuntijoina tai poliittisina päättäjinä. Ulkopoliittisen instituutin tieteellinen neuvosto koostuu kaikki NATO-maiden tutkijoista. Yksi venäläinen nimi luettelossa esiintyy, mutta hän edustaa yhdysvaltalaisen Carnegie- instituutin yksikköä, joka sijaitsee kyllä Moskovassa. 

Saksalaisia tutkijoita edustaa Stiftung Wissenschaft und Politik –tutkimuslaitoksen johtaja Volker Perthes. Hänet olen maininnut useissa Syyria koskevissa blogeissani. Perthes on nimittäin johdonmukaisesti vuodesta 2001 lähtien pyrkinyt edistämään Syyrian pilkkomista yhdessä yhdysvaltalaisen entisenLibanonin suurlähettilään Jeffrey Feldmanin kanssa Yhdysvaltojen ulkoministeriön ja puolustusvoimien tavoitteiden mukaisesti.

Perthes esitti Bilderberg ryhmässä kuinka hajotus tapahtuisi. Sen hän teki jo kauan ennen kuin USA:n ja muiden entisten siirtomaaisäntien edustajat ryhtyivät tukemaan Syyrian vallankaappausta ja sotaa. Sekulaarinen kansalaisten tasaveroisia oikeuksia (ilmainen koulutus, terveydenhuolto 1,5 miljoonan Irakin  ja Palestiinan pakolaisen turvan tarjonta) kunnioittava Syyria olisi otettava muslimiveljeskunnan avulla "lännen" oligarkkien haltuun.

Sanomalehtien, Yle:n ja MTV:n muodostaman Mediapoolin hallituksen puheenjohtaja oli vuoteen 2019 saakka kokoomuslainen Yle:n toimitusjohtaja Kivinen. Nyt puheenjohtajana on Kustannusyhtiö Otava-median toimitusjohtaja.

Tulevia eduskuntavaaleja ajatellen mieleen nousee monia epäilyksiä. Yle:n sitoutuminen NATO-myönteisyyteen vaikuttaa NATO:on kielteisesti suhtautuvien oikeuksiin. Tämä koskee myös kansanedustajaehdokkaita.

Yle:n hallintoneuvoston tehtävänä on 6§:n 4 momentin mukaan "laatia 6 a§:ssä tarkoitettu palveluiden ja toimintojen ennakkoarviointi suhteessa julkiseen palveluun ja viestintämarkkinoiden kokonaisuuteen sekä suhteessa siihen, vastaavatko ne yhteiskunnan demokraattisiin, sosiaalisiin ja kulttuurisiin tarpeisiin, sekä arvioinnin perusteella päättää palvelun tai toiminnan aloittamisesta tai aloittamatta jättämisestä ja julkaista päätös perusteluineen.

Yleisradiolaki toteaa yhtiön tehtävistä seuraavaa: "7§ 1) tukea kansanvaltaa ja jokaisen osallistumismahdollisuuksia tarjoamalla monipuolisia tietoja, mielipiteitä ja keskusteluja sekä vuorovaikutusmahdollisuuksia.

7a§. Yhtiön on toiminnallaan edistettävä sananvapautta, korkeatasoista journalismia ja median monimuotoisuutta."

Kansalainen havaitsi ennen presidentinvaaleja, kuinka Yle:n toimittajat eivät puuttuneet ulko- ja turvallisuuspolitiikan epäkohtiin. NATO:n isäntämaasopimus ei saanut sen tärkeyteen kuuluvaa käsittelyä.

Yle:n poliitikoista koostuvan hallintoneuvoston tulisi arvioida uudelleen, sitooko Mediapooliin kuuluminen verovaroin kustannetun tiedotusvälineen kansan tahdon vastaiseen NATO-myönteisyyteen.

 Yle käytti ennen presidentinvaaleja valtaosassa ajankohtaisohjelmiaan asiantuntijoina Ulkopoliittisen instituutin virkamiehiä. Käytännössä kaikki suhtautuivat NATO:on myönteisesti ja siten kriittisesti NATO:n viholliseksi kokemaan Venäjään. 

Ulkopoliittisen instituutin ja valtioneuvoston keskeisten virkamiesten urapolku osoittaa ideologista sitoutumista enemmän kuin demokratiassa olisi suotavaa. Ulkopoliittisen instituutin virkamies siirtyi muitta mutkitta Helsinkiin perustetun USA/NATO- hybridikeskuksen johtoon. Hybridikeskus ei ole Suomen lainsäädännön alainen laitos. Suomen valtioneuvoston tiedottaja, joka organisoi Venäjä-vastaista hybridisota – informaatiota muun muassa kansanedustajille, siirtyi suoraan NATO:n palvelukseen Latviaan.

Suomen perustuslain mukaan presidentti johtaa ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa yhdessä valtioneuvoston kanssa. Siten ei ole yhdentekevää ketkä muodostavat ulko- ja turvallisuuspoliittisen valiokunnan. Kysymys kuuluukin. Mennäänkö vaaleihin kokoomuspuolueen johtamalla Yle:n ja Alexander Stubbin viittoittamalla NATO- polulla vai heijastelevatko vaalit kansan edustaman rauhantahdon ja rauhaa haluavien puolueiden voittoa?

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Yle, uutisten luotettavuus, NATO:n hybridikeskus, kokoomus, Alexander Stubb, vaalit